KIT ALAT PENDIDIKAN AUGMENTED REALITY UNTUK ANAK-ANAK DENGAN CACAT BELAJAR DALAM KEMAMPUAN TULISAN TANGAN DAN KEMAMPUAN MOTOR HALUS

1807432004, Abdul Hafidz Alifuddin (2022) KIT ALAT PENDIDIKAN AUGMENTED REALITY UNTUK ANAK-ANAK DENGAN CACAT BELAJAR DALAM KEMAMPUAN TULISAN TANGAN DAN KEMAMPUAN MOTOR HALUS. Lainnya thesis, Politeknik Negeri Jakarta.

[thumbnail of Judul, Pendahuluan dan Penutup] Text (Judul, Pendahuluan dan Penutup)
JudulPendahuluanDanPenutup.pdf

Download (2MB)
[thumbnail of Isi Bab 2 dan sd Bab 4] Text (Isi Bab 2 dan sd Bab 4)
ISIBab2sdBab4.pdf
Restricted to Hanya Civitas Akademika PNJ

Download (2MB)
[thumbnail of Manuskrip] Text (Manuskrip)
IEEE FORMAT.pdf
Restricted to Hanya Staff Repositori

Download (3MB)

Abstrak

ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) ialah pelbagai ketidakupayaan pembelajaran yang disebabkan oleh defisit dalam neurotransmitter dan sering ditemui pada kanak-kanak usia sekolah yang disebabkan oleh kekurangan neurotransmitter. Neurotransmitter memainkan peranan penting dalam pengawalan perhatian dan tumpuan. Kanak-kanak bermasalah pembelajaran, ADHD khususnya memerlukan alat pendidikan untuk memudahkan guru dan kanak-kanak berkomunikasi semasa pembelajaran. Ini kerana kanak-kanak bermasalah pembelajaran cenderung menumpukan perhatian kepada banyak perkara, jadi guru sukar memberi arahan untuk belajar. Tulisan tangan dan kemahiran motor halus adalah beberapa pelajaran asas yang sukar dipelajari dengan masalah pembelajaran, terutamanya ADHD, dengan kesukaran pembelajaran pada kanak-kanak menjadi cabaran utama dalam mendidik kanak-kanak ADHD. Bagi memenuhi objektif projek ini, metodologi kajian yang akan digunakan ialah Model ADDIE. Model ADDIE ialah model yang melibatkan peringkat pembangunan model dengan lima langkah/fasa pembangunan termasuk Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan atau Pengeluaran, Pelaksanaan atau Penyampaian dan Penilaian). Model ADDIE telah dibangunkan oleh Dick dan Carry pada tahun 1996 untuk mereka bentuk sistem pembelajaran. Semua sistem dalam aplikasi berfungsi dengan baik. Aplikasi tersebut dianggap mudah digunakan dan dapat membantu pembelajaran kanak-kanak dengan peratusan melebihi 80%. Reka bentuk antara muka aplikasi dianggap sesuai untuk digunakan oleh kanak-kanak, dan pemilihan warna juga sesuai. Secara keseluruhannya, aplikasi ini dapat membantu proses pembelajaran kanak-kanak ADHD dan boleh digunakan sebagai kaedah pembelajaran alternatif.

Tipe Dokumen: Thesis / Skripsi / Tugas Akhir (Lainnya)
Subjek: 000 - Komputer, Informasi dan Referensi Umum > 000 Ilmu komputer, ilmu pengetahuan dan sistem-sistem > 001 Ilmu pengetahuan
000 - Komputer, Informasi dan Referensi Umum > 000 Ilmu komputer, ilmu pengetahuan dan sistem-sistem > 005 Pemrograman komputer, program dan data
000 - Komputer, Informasi dan Referensi Umum > 000 Ilmu komputer, ilmu pengetahuan dan sistem-sistem > 006 Metode komputer khusus
Bidang, Unit, atau Jurusan Yang Ditujukan: Teknik Informatika dan Komputer > Teknik Multimedia Digital D4
User ID Pengunggah: Abdul Hafidz Alifuddin
Date Deposited: 28 Oct 2022 09:39
Last Modified: 28 Oct 2022 09:39
URI: https://repository.pnj.ac.id/id/eprint/9775

Actions (login required)

View Item
View Item