1807432009, Fadhli Haris Sandi (2022) MEMBANTU ANAK AUTIS UNTUK MENINGKATKAN PERAWATAN DIRI MEREKA MENGGUNAKAN DESAIN FLASHCARDS AUGMENTED REALITY. Lainnya thesis, Politeknik Negeri Jakarta.
JudulPendahuluanDanPenutup.pdf
Download (1MB)
IsiBab2sdBab4.pdf
Restricted to Hanya Civitas Akademika PNJ
Download (2MB)
Manuskrip.pdf
Restricted to Hanya Staff Repositori
Download (1MB)
Abstrak
Penyelidikan ini dijalankan bagi mencari kaedah pembelajaran penjagaan diri yang bersesuaian dan dapat memenuhi keperluan kanak-kanak autisme. Kaedah pembelajaran ini akan menggunakan teknologi yang dipanggil Augmented Reality yang digabungkan dengan reka bentuk Flashcards dalam penyampaiannya. Skop projek ini mengambil masa dalam lingkungan umur 3-7 tahun. Ini bagi membantu ibu bapa mengasuh anak-anak mereka secepat mungkin selepas mendapat tahu anak mereka mengalami gangguan autisme. Data diambil menggunakan Kaedah Kualitatif dengan Soal Selidik dan Temu bual sebagai instrumen. Ibu bapa yang mempunyai anak gangguan autisme dan guru yang mengajar di sekolah kurang upaya adalah sampel untuk soal selidik dan temu bual supaya keputusan yang diperolehi dapat memenuhi keperluan mereka. Bagi memenuhi objektif projek ini, metodologi kajian yang akan digunakan ialah Model ADDIE. Model ADDIE ialah model yang melibatkan peringkat pembangunan model dengan lima langkah/fasa pembangunan termasuk Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan atau Pengeluaran, Pelaksanaan atau Penyampaian, dan Penilaian). Perisian yang digunakan untuk membuat aplikasi ini ialah Adobe Photoshop CC 2019, Maya 2020, dan Unity 2020.3.34f1 dan dengan bantuan Vuforia sebagai platform Augmented Reality nya. Dengan penggunaan Augmented Reality sebagai medium pembelajaran kanak-kanak, pengkaji beranggapan mereka akan mendapat keputusan yang sama dalam aplikasi ini. Daripada Ujian Kebolehgunaan Aplikasi, data diperolehi bahawa aplikasi yang dibuat dapat memenuhi keperluan pengguna, mudah digunakan, dan menarik dengan peratusan melebihi 80%. Secara keseluruhannya, aplikasi ini dapat membantu proses pembelajaran kanak-kanak autisme dan boleh digunakan sebagai kaedah pembelajaran alternatif.
Tipe Dokumen: | Thesis / Skripsi / Tugas Akhir (Lainnya) |
---|---|
Subjek: | 000 - Komputer, Informasi dan Referensi Umum > 000 Ilmu komputer, ilmu pengetahuan dan sistem-sistem > 000 Ilmu komputer, informasi dan pekerjaan umum 000 - Komputer, Informasi dan Referensi Umum > 000 Ilmu komputer, ilmu pengetahuan dan sistem-sistem > 005 Pemrograman komputer, program dan data 000 - Komputer, Informasi dan Referensi Umum > 000 Ilmu komputer, ilmu pengetahuan dan sistem-sistem > 006 Metode komputer khusus |
Bidang, Unit, atau Jurusan Yang Ditujukan: | Teknik Informatika dan Komputer > Teknik Multimedia Digital D4 |
User ID Pengunggah: | Fadhli Haris Sandi |
Date Deposited: | 27 Oct 2022 02:50 |
Last Modified: | 27 Oct 2022 02:50 |
URI: | https://repository.pnj.ac.id/id/eprint/9754 |